Een HTTP error 500 (ook wel Internal Server Error) ontstaan wanneer er een fout is ontstaan bij het uitvoeren van een script op uw website. Doorgaans dat het om een PHP script maar het probleem kan ook veroorzaakt worden door een fout in het .htaccess bestand.
Tip: Deze foutmelding wordt voorkomen door je WordPress installatie regelmatig te updaten. Zorg er daarom voor dat je WordPress installatie, thema’s en plug-ins altijd up-to-date zijn.
Bij WordPress websites is het probleem van deze Internal Server Error vaak dat bestanden beschadigd zijn. Om te achterhalen welke bestanden beschadigd zijn, zijn er twee methodes;
Methode 1: WordPress debug_mode aanzetten
Log in via FTP om het bestand wp-config, te vinden in de root folder, te openen.
Je ziet in dit bestand define( ‘WP_DEBUG’, false ); staan. Wijzig dit naar define( ‘WP_DEBUG’, true );
Als je nu je website bezoekt zie je een aantal foutmeldingen staan. Op deze manier weet jij of je website ontwikkelaar exact waar hij moet zoeken.
Methode 2: cPanel display_errors aanzetten
Als je inlogt in cPanel, dan kun je net zoals bij methode 1 de error meldingen aanzetten. Dit doe je als volgt.
- Log in cPanel in met jouw gegevens en zoek op “Select PHP version”.
- Ga naar deze pagina en klik rechts bovenin op de link “Switch to PHP options”
- Zet op deze pagina de display error aan.
Vergeet niet na afloop op opslaan of save te klikken om de display errors aan te zetten.
Zodra je nu naar je domeinnaam surft zul je ook error meldingen zien staan.